Projekty realizowane w szkole
Szkoła Podstawowa w Ugoszczu znalazła się na liście szkół zakwalifikowanych do udziału w programie: „Pilotażowe wdrożenie programowania w edukacji formalnej w oparciu o innowacje pedagogiczne oraz programy autorskie w szkołach”. Autorką zgłoszonej z SP w Ugoszczu innowacji pedagogicznej "Jestem twórczy" jest mgr Monika Rochnowska. Innowacja ta jest realizowana od września 2016 r. we wszystkich klasach na zajęciach kółka programistycznego. Uczniowie poznają podstawy programowania w Scratch.
Celem pilotażu jest przygotowanie do życia w społeczeństwie informacyjnym, zdobycie określonej wiedzy z zakresu programowania, stymulowanie rozwoju intelektualnego ucznia oraz rozwijanie umiejętności logicznego myślenia, intuicji, wyobraźni, rozumowania i wnioskowania.
Więcej na temat pilotażu na stronie MEN
Nasz szkoła w roku 2016 przystąpiła do Rządowego programu wspomagania w latach 2015–2018 organów prowadzących szkoły w zapewnieniu bezpiecznych warunków nauki, wychowania i opieki w szkołach – „Bezpieczna+”. Celem „Bezpiecznej+” jest przede wszystkim poprawa bezpieczeństwa uczniów, zarówno w szkole, jak i poza nią. Realizowane w ramach programu działania będą obejmowały następujące obszary:
- bezpieczne korzystanie z cyberprzestrzeni,
- kształtowanie otwartości i budowanie pozytywnego klimatu szkoły,
- poprawę bezpieczeństwa fizycznego w szkołach,
- tworzenie warunków do prowadzenia przez powiatowe i miejskie jednostki Państwowej Straży Pożarnej praktycznych zajęć dla dzieci z zakresu bezpieczeństwa przeciwpożarowego.
Program jest adresowany m.in. do uczniów, rodziców, nauczycieli i innych pracowników szkół.
„Bezpieczna+” przewiduje działania dotyczące m.in.: podniesienia poziomu kompetencji pracowników szkoły, uczniów i ich rodziców w zakresie bezpiecznego korzystania z cyberprzestrzeni oraz reagowania na zagrożenia, które w niej występują. Dotyczy to np. opracowania i upowszechnienia rekomendacji w zakresie zabezpieczeń szkolnych sieci komputerowych, materiałów informacyjnych i dydaktycznych dotyczących bezpiecznego funkcjonowania w cyberprzestrzeni.
Celem programu jest także podniesienie jakości procedur postępowania w sytuacjach kryzysowych poprzez przegląd stanu bezpieczeństwa szkół, opracowanie i wdrożenie rekomendowanych rozwiązań oraz upowszechnianie wśród wszystkich pracowników szkoły umiejętności rozpoznawania sytuacji zagrożenia oraz postępowania w sytuacjach kryzysowych;
Działania będą prowadzone we współpracy z organizacjami pozarządowymi oraz instytucjami zajmującymi się sprawami bezpieczeństwa od września do grudnia 2016 roku.
1. Niezwykłe spotkanie
2. Trzynasty - nie zawsze musi być pechowy!
„Akademia Bezpiecznego Puchatka” to ogólnopolski program edukacyjny, który wpisuje się w szczytną inicjatywę poprawienia bezpieczeństwa najmłodszych uczniów szkół podstawowych. W ramach programu przekazane zostały szkole materiały edukacyjne wraz ze scenariuszami lekcyjnymi, opracowanymi przez nauczycieli – metodyków przy współpracy ze specjalistami z Biura Prewencji i Biura Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji.
Celem Puchatkowego programu jest uczenie dzieci bezpiecznych zachowań nie tylko na drodze, ale i w innych sferach ich aktywności: w domu, w szkole, czy w czasie zabawy, czy korzystania z Internetu.
,,Odpakowani” to ogólnopolski projekt edukacji ekologicznej dla uczniów klas I−VI oraz ich nauczycieli i opiekunów. Organizator przedsięwzięcia, Agencja Wydawnicza AGA PRESS, od września do końca roku szkolnego 2015/2016 poprzez szereg aktywności w Internecie oraz prasie będzie uczyć i radzić, co robić, aby ustrzec Ziemię i ludzi przed lawiną śmieci.
Akcja dofinansowana jest ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
Odpakowani to ogólnopolski projekt aktywnej edukacji ekologicznej oraz kampania informacyjno– edukacyjna mająca na celu wzrost świadomości ekologicznej w zakresie gospodarki odpadami opakowaniowymi wśród dzieci od 6 do 12 lat oraz ich opiekunów.
Począwszy od września 2015 do końca czerwca 2016 r. w całej Polsce, propagujemy zachowania i pokazujemy jak właściwie i świadomie dbać o czystość naszej planety, zaczynając od siebie i swojego najbliższego otoczenia.
Przez cały rok szkolny, poprzez konkursy z nagrodami, darmowe pomoce dydaktyczne dla nauczycieli, atrakcyjne publikacje, gry, zabawy i filmy dla dzieci uczymy w czasie lekcji i poza szkołą nie tylko jak rozpoznawać odpady i je segregować, ale również jak wykorzystać to, co na pierwszy rzut oka jest bezużyteczne.
Projekt rozbudza ciekawość i podnosi świadomość ekologiczną młodego pokolenia, prezentuje dobre praktyki, a także rozwija zachowania prospołeczne, pobudza kreatywność i buduje pozytywny trend wokół segregacji opakowań, która od dziś ma kojarzyć się wyłącznie z czymś przyjemnym, pożytecznym, a nawet opłacalnym.
W roku szkolnym 2015/2016 nasza szkoła przystąpiła do programu Mistrzowie Kodowania, w ramach którego prowadzone są zajęcia z uczniami z podstaw programowania w programie Scratch. W lutym 2016 r. trzy panie: Beata Słowińska, Katarzyna Wachcińska, Monika Rochnowska brały udział w szkoleniu w ramach III edycji Mistrzów Kodowania. Obecnie swoją wiedzę przekazują uczniom.
Języki programistyczne nie są już domeną informatyków, a narzędziem, które pozwala uczniom rozwijać myślenie kreatywne, doskonalić umiejętności analityczne, nadążać za postępem techniki i z owoców tego postępu świadomie korzystać. Programowanie stało się – obok języka ojczystego i jednego języka obcego – trzecim językiem, który każdy człowiek powinien znać choć na podstawowym poziomie, by rozumieć otaczający go świat i zachodzące w nim zmiany.
Lista korzyści:
- pozwala to lepiej zrozumieć i wykorzystać nowoczesne rozwiązania techniczne.
- sprawia, że uczeń nie jest biernym odbiorcą szeroko rozumianej technologii informacyjno-komunikacyjnej, ale potrafi ze zrozumieniem realizować z jej użyciem własne projekty i wykorzystywać dla własnych potrzeb.
- programowanie sprzyja rozwojowi intelektualnemu i kreatywności dzieci, a także w dalszej perspektywie może ułatwić im znalezienie dobrej pracy, w różnych, niekoniecznie związanych z informatyką dziedzinach.
Tablica interaktywna zakupiona w ramach projektu „Realizacja systemu innowacyjnej edukacji w województwie kujawsko-pomorskim poprzez zbudowanie systemu dystrybucji treści edukacyjnych” realizowanego przez Urząd Marszałkowski w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego. Częścią tego przedsięwzięcia jest także budowa Kujawsko-Pomorskiej Platformy Edukacyjnej czyli internetowego systemu dystrybucji treści edukacyjnych. Partnerzy Projektu, Jednostki Samorządu Terytorialnego w tym Gmina Brzuze, współuczestniczą w kosztach w wysokości 25% wartości projektu.
Na zestaw tablicy interaktywnej składa się:
1) tablica interaktywna (opartej na technologii dotykowej)
2) projektor o bardzo krótkiej ogniskowej (ultra short throw),
3) notebook,
4) oprogramowanie dedykowane do tablicy,
5) zawieszenie ścienne o regulowanej wysokości,
6) głośniki i inne elementy pozwalające w łatwy i precyzyjny sposób sterować zestawem.
W roku szkolnym 2014/2015 uczniowie klasy II biorą udział w projekcie ,,Zdrowo jem, więcej wiem''.,,Zdrowo jem, więcej wiem'' to projekt realizowany przez Fundację Ochrony Środowiska w trosce o zdrowie młodego pokolenia. Projekt ,,Zdrowo jem, więcej wiem'' to:
- bogata oferta edukacyjna dla klas I - III szkół podstawowych, wieloaspektowy, spójny projekt doskonale wpisujący się w podstawy programowe Ministerstwa Edukacji Narodowej;
- rzetelna wiedza naukowa na temat zdrowego odżywiania i roli aktywności fizycznej podana w przystępny i nieszablonowy sposób - oprócz materiałów przygotowanych na lekcje projekt oferuje pogłębioną wiedzę, która jest nieustannie uzupełniana, zgromadzona na portalu www.aktywniepozdrowie.pl w postaci ponad 300 artykułów;
- wiele wartościowych nagród - dla nauczycieli, dzieci oraz szkół - z najcenniejszą nagrodą ,,główną" dla wszystkich osób, które zaangażują się w projekt, jaką jest możliwość zmiany dotychczasowego stylu życia na zdrowszy i bardziej aktywny ruchowo.
W lutym uczniowie ochoczo przystąpili do realizacji zadań zimowych, których głównym tematem była woda, jako źródło życia i zdrowia. W ramach projektu przeprowadzona została lekcja ,,Pij wodę - na zdrowie!" Dzieci porządkowały zdobyte informacje na podstawie prezentacji multimedialnej oraz dyskusji na temat wpływu wody na świat roślin, zwierząt i ludzi. Poszerzyły swoją wiedzę na temat funkcji i znaczenia wody w organizmie człowieka. Nauczyły się, że warto zwracać uwagę na wartość zdrowotną napojów. Towarzyszyły temu zajęcia plastyczne pt. ,,Magiczny strumień, czyli co się stanie, kiedy przez pustynię popłynie woda?" oraz eksperymenty - przygotowanie wody smakowej. W czasie ferii uczniowie wykonali z różnych materiałów ,,Wodolubka - postać, co o zdrowie dba i wodę pije co dnia". Dzieci wykazały się dużą kreatywnością w wymyślaniu i przygotowaniu tych stworków. Po feriach drugoklasiści zaprosili uczniów klasy II i IV i przeprowadzili kampanię na rzecz picia wody. W ramach promocji owoców i warzyw dzieci wystawiły teatrzyk ,,Kraina Zdrowia", na który zaprosiły przedszkolaków i uczniów klasy I. Wiedza zdobyta w tak atrakcyjny sposób na pewno zaowocuje. Przed uczniami klasy II kolejne zadania.
We współpracy z Agencją Aga Press nasza szkoła realizuje projekt pn. „Ad@ i J@ś na matematycznej wyspie”, współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego nr 1/POKL/3.3.4/2013 Priorytet III Wysoka, jakość systemu oświaty, Działanie 3.3 Poprawa, jakości kształcenia, Poddziałanie 3.3.4. Modernizacja treści i metod kształcenia – projekty konkursowe.
Innowacyjny program pozwoli zwiększyć zainteresowania uczniów matematyką poprzez przekazanie jej zastosowania w życiu codziennym, podniesione zostaną kompetencje uczniów poprzez pracę w zespołach zadaniowych. Program ten posiada szeroką obudowę dydaktyczną wraz z rozwiązaniami multimedialnymi ułatwiającymi koncentrację uwagi. Ważną informacją jest także to, że program nauczania został stworzony przez autorów wydawnictw podręcznikowych, metodyków, a redagowany przez redaktorów magazynu edukacyjnego ,,Kumpel".
Do programu zgłosiło się kilkadziesiąt szkół z całej Polski. Na drodze rekrutacji wybranych zostało 5 szkół z różnych obszarów i środowisk - szkoły podstawowe z Ugoszcza, Pławna, Krosna Odrzańskiego, Łodzi i Warszawy.
W ramach projektu nasza placówka otrzymała bezpłatnie kompletny zestaw materiałów do nauki w klasie I:
- karty pracy dziennej ucznia, na każdy dzień roku szkolnego;
- nieodpłatny dostęp do pomocy multimedialnych dla uczniów, rodziców i pedagogów na portalu www.matematycznawyspa.pl.;
- instrukcje programu nauczania;
- scenariusze lekcji dla nauczycieli;
- 6 tabletów dla klasy;
- tablicę multimedialną.
Program nauczania ,Ad@ i J@ś na matematycznej wyspie" został również doceniony przez Ośrodek Rozwoju Edukacji, ze względu na innowacyjność i wysoką jakość materiałów edukacyjnych. Poza tym uwzględnia wszystkie rodzaje edukacji, a treści kształcenia ujęte w układzie spiralnym są kompatybilne z podręcznikiem „Nasz elementarz”.
Inne projekty realizowane w szkole:
W roku szkolnym 2013/2014 w Szkole Podstawowej w Ugoszczu realizowała projekt ,,Rycerze to MY!" dofinansowany przez Ministerstwo Edukacji Narodowej w ramach ogłoszonego konkursu ofert ,,Szkoła przyjazna i bezpieczna dla dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi." Wniosek złożony przez Stowarzyszenie Dobrzyniacy został wysoko oceniony. Na realizację zaplanowanych zadań pozyskano kwotę 16 935zł.
Głównym założeniem projektu było stworzenie przyjaznego i bezpiecznego klimatu społecznego w szkole oraz wsparcie uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Harmonogram zadań zaplanowanych w projekcie zakładał organizację warsztatów muzykoterapii i teatralnych oraz cyklu zajęć specjalistycznych, stymulujących rozwój dziecka, wyrównujących braki w wiedzy i umiejętnościach oraz rozwijających uzdolnienia. Przewidywał również wycieczki do Golubia - Dobrzynia i Szafarni oraz do Torunia. Odbyły się także spotkania rodziców z pedagogiem i psychologiem, w trakcie których poruszona została m.in. tematyka rozwiązywania problemów wychowawczych. Nauczyciele zaś mogli poszerzyć swoją wiedzę z zakresu pracy z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych w ramach szkolenia rady pedagogicznej. Zaplanowano także wzbogacenie bazy szkoły o niezbędne specjalistyczne pomoce dydaktyczne.
Podsumowaniem projektu był przegląd twórczości dziecięcej, który był planowany na 13 grudnia 2013 roku. Wtedy to uczniowie naszej szkoły z dumą zaprezentowali efekty swojej pracy.
BROSZURA INFORMACYJNA
1. Spotkanie z rycerzami
2. Wycieczka do Szafarni i Golubia - Dobrzynia
3. RYCERZE TO MY - UCZNIOWIE! O zajęciach realizowanych w ramach projektu
4. Szkolenie Rady Pedagogicznej
5. Wycieczka do Torunia
6. Podsumowanie realizacji projektu
7. Kodeks rycerza
W lipcu 2012r. Stowarzyszenie Dobrzyniacy przystąpiło do otwartego konkursu ofert, ogłoszonego przez Ministerstwo Edukacji Narodowej, pod nazwą ,,Realizacja szkolnych projektów promujących przyjazną adaptację dzieci w edukacji szkolnej''.
Zgłoszony przez stowarzyszenie projekt ,,Szkoła naszym domem'' otrzymał 9185zł dotacji. W przedsięwzięciu wzięły udział dzieci z oddziałów zerowych i klas pierwszych z pięciu placówek oświatowych wraz ze swoimi rodzicami, a całość zaplanowanych działań koordynowała Szkoła Podstawowa w Ugoszczu. Wśród nich znalazły się między innymi plener malarski dla dzieci, podczas którego rodzice maluchów mieli okazję do indywidualnych konsultacji z pracownikami Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej w Rypinie. Atrakcyjnie były także zajęcia terenowe w lesie, zaplanowane na październik, w czasie których sześciolatki w aktywny sposób poznawały środowisko przyrodnicze. Wyjazd do teatru w listopadzie z pewnością był miłą niespodzianką dla adresatów projektu i zainspirował małych aktorów do zaprezentowania swoich uzdolnień podczas ,,Przeglądu inscenizacji najpiękniejszych bajek'' - podsumowania projektu, który odbył się w połowie grudnia.
W czasie trwania projektu doskonalone były również umiejętności nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej, którzy rozszerzyli swoją wiedzę i kompetencje pedagogiczne, biorąc udział w spotkaniu informacyjno-metodycznym organizowanym przez wyspecjalizowaną placówkę. Wyżej wymienione działania w aktywny sposób wdrożyły dzieci objęte obowiązkowym przygotowaniem przedszkolnym do rozpoczęcia nauki w klasie pierwszej i równocześnie podniosły poziom wiedzy rodziców na temat możliwości i zasadności uczestniczenia ich 6-letnich pociech w edukacji szkolnej.
KALENDARZ IMPREZ
1. Plener malarski
2. ,,Sześciolatek już w szkole'' warsztaty metodyczne
3. Znaleźli czas, by poznać las...
4. Wyjazd do teatru
5. ,,Sześciolatek na scenie" - przegląd inscenizacji najpiękniejszych bajek
Program „Owoce i warzywa w szkole” skierowany jest do uczniów klas I – III szkół podstawowych.Celem programu „Owoce w szkole” jest długoterminowa zmiana nawyków żywieniowych dzieci i młodzieży poprzez zwiększenie udziału owoców i warzyw w ich codziennej diecie, na etapie na którym kształtują się ich nawyki żywieniowe oraz propagowanie zdrowego odżywiania poprzez działania edukacyjne realizowane w szkołach podstawowych.
Każde dziecko uczestniczące w programie otrzymuje jednorazowo porcję składającą się z jednego produktu owocowego i jednego produktu warzywnego.
Dzieciom uczestniczącym w programie udostępnia się:
- świeże owoce (jabłka, gruszki, truskawki),
- świeże warzywa (marchew, papryka słodka, rzodkiewki),
- soki owocowe, warzywne oraz owocowo – warzywne.
Z programu korzysta 60 dzieci.
Agencja Rynku Rolnego od 2004 roku realizuje program ,,Dopłaty do spożycia mleka i przetworów mlecznych w placówkach oświatowych'', popularnie nazywany ,,Szklanka mleka''. Dostawy mleka do szkół realizowane są bezpośrednio przez ,,Dostawców'' zatwierdzonych przez Agencję i odbywają się w czasie roku szkolnego, z wyłączeniem ferii zimowych, wiosennych oraz wakacji .
Ideą programu „Szklanka mleka” jest, aby co dzień każdy uczeń miał szanse na kartonik pożywnego mleka w swojej szkole.
Celem akcji jest dbałość o zdrowie dzieci i młodzieży szkolnej oraz edukacja z zakresu żywienia. Mleko w szkole w ciągu dnia zapewnia dzieciom i młodzieży szkolnej zdrowie, ułatwia naukę, dodaje energii.
Mleko otrzymuje łącznie 104 uczniów.